Ann Fernholms samarbete med diabetiker

sockerbroschyr
Ann Fernholm som kommer till oss i Lindesberg har under förra året samarbetat med Diabetesorganisationen i Sverige (DIOS) och Storstockholms diabetesförening i ett projekt att minska sockerkonsumtionen i Sverige. De tog fram en broschyr En liten broschyr om socker. Den går att beställa från Storstockholms Diabetesförening (SSDF) att använda t ex i förskola/skola/äldreboende för att öka kunskapen runt ämnet.

Har ni diabetes, prediabetes och/eller känner någon så tipsa om föreläsningen 20 april, den kommer att vara viktig för Er.

Psykiatrin och kost

PsykföreläsningFick i veckan ett sms från en vän med bild på en annons i NA, föreläsning på USÖ om Kost och psykisk ohälsa.

Första frågan i annonsen: Kan vi själva via kostvanor påverkar vår psykiska hälsa?

Enligt mig: SVAR JA!!!

Blev så lycklig att det äntligen kommer upp till ytan även inom vården. Jag är definitivt ett mycket levande exempel på hur kost påverkar min hälsa/ohälsa. Föreläsningen kommer dock lite väl olägligt i tid då jag har lite för mycket runt mig, måste ju vara duktig att säga nej när jag instinktivt känner att det blir för mycket. Är ju lite dålig på sånt, vill ju vara med överallt.

Antidepressivt och sjukskrivning

Jag kan säga att jag VET att jag skulle gå oavbrutet på antidepressivt och vara sjukskriven i perioder om jag skulle äta så kallad ”vanlig” mat. Full av socker, gluten och kemikalier. Jag har provat i 48 år och det fick ju en ände med förskräckelse, för vid 48 orkade inte kroppen mer av den omilda behandlingen jag gav den genom mat, stress och kontrollbehov. Den orkade ju ganska länge. När man är ung och ”odödlig” tänker man inte på att något skulle kunna skada en. Självklart fanns mer belastning i form av cigaretter och alkohol med i spelet också. Med tanke på hur jag mår av socker och egentligen gjort i alla tider så är nog socker och alla snabba kolhydrater som varit värst för mig. Skrev om sockrets inverkan på mig hösten 2015.  Har också skrivit ett inlägg vad gäller mig och skräpmat, för även jag gick på den finten att köpa färdiglagat för jag hade ju inte tid, var ju så stressad.

Det handlar ej bara om psykisk ohälsa med socker, jag VET också att det sitter ihop med den fysiska smärta man får när kroppen är sönderstressad. Den värken gör väldigt ont och vandrar omkring lite här och där.

Så med min erfarenhet vad mat gjort och gör med mig så skulle det vara väldigt intressant att höra föreläsningen nästa vecka, men jag behöver prioritera att inte överbelasta veckan. Jag hoppas den återkommer och att jag då har mer tid.

Balansgången

Än så länge så har jag klarat balansgången att jobba heltid inom industrin och att på fritid lägga engagemang på föreläsningen. Många timmar blir det och många fantastiska möten med folk man känner och nya möten med helt fantastiska människor. Vilket engagemang och intresse jag möter. Än finns det biljetter kvar och jag hoppas att ni är med och delar, på Facebook, bland släkt, vänner och kollegor så att de som vill gå verkligen får informationen.

Känns lite roligt att man efter 11 år sedan den stora utmattningen börjar våga ta ut svängarna och utmana mig själv. Känner nog lite allmänt att jag vågar tänka i nya banor och ser framåt med tillförsikt. Har man haft en lång period i livet när man inte vågar, orkar eller vill tänka framåt så är det en lisa för själen att nu känna så här inför framtiden – igen! Skrev om olika typer av drömmar och odrömmar i ett inlägg förra året.

Ser verkligen fram emot den 20 april, få inspiration och utbildning av de två kloka kvinnorna Ann Fernholm och Birgitta Höglund. De har varit närvarande i mitt liv, på nätet, i flera år och äntligen ska man få träffa dem. Hoppas att just Du som nu läser och ej köpt biljett än gör det och som sagt tala gärna med Din omgivning att följa med.

Ikväll är det buggkurs – också en lisa för själen!

Ha det bäst!

Kina

 

 

 

 

 

Kommentera

