Fortfarande fantastisk resa

Nu har vi haft några långa resdagar. Otroliga skiftningar i natur, hus och väder.

När vi åkte söderut så följde vi kusten en bit för att sen svänga in mot Kokstad och plötsligt var vi i fjällen. Visserligen fortfarande gröna fjäll ovan trädgräns. De får snö på topparna under vintern.

I Kokstad träffade vi Dali en man som Börje, vår reseledare, bodde hos i slutet 90-tal när han var nere och drev ett handbollsprojekt. Vi var in en stund i deras hus och väntade på Dali, som sen kom och åt middag med oss.

Från Kokstad till East London var det väldigt kuperat, fattigt men vackert på sitt sätt. Vi stannade och gick lite bland stånd efter gatorna i Mthatha och där blev vi utskrattade. Väldigt ensamma vita.

Vi var in på Mandelas museum och såg hans uppväxtby. Huset han senare byggde låg alldeles efter vägen.

Vid museet var det blåsigt och väldigt svalt. När vi fortsatte färden åkte vi i molnen som var tjocka och regniga. Då såg vi inte långt.

Från East London till Storms River var havet ej långt bort. Men den dagen stannade vi ej mycket, behövde komma fram då Filip hoppade bungyjump, bokat i förväg. Den fjärde högsta i världen och den högsta från en bro. Det konstiga var att vi ej var nervösa. Svårt att filma, stod på lite långt avstånd.

Tyvärr regnade det ymnigt på morgonen dagen efter så vi ställde in det jag och syster hade längtat efter, gå hängbro och paddla kajak.

Vi stannade och kollade på utsikt vid Knysna head, väldigt vackert där havet möter lagunen in mot staden. Var på ett shoppingcenter inne i Knysna vid hamnen. Trevligt flanera omkring.

Kom fram till boende i tid, hann slappa och bada och vila innan middag.

Pool djup i ena änden så det gick att leka och dyka. Filip och jag körde lite fysövningar på gräsmattan, var många år sedan jag gjorde dem.
Jag tappade väderstreck direkt när vi kom hit till Sydafrika, karta får tala om vilket håll vi åker. Är så himla bakvänt att vara på södra halvklotet. Även månen är bakvänd, fylls på åt fel håll.

Många kontraster är det, otrolig fattigdom till superlyxvillor. Känner oss trygga och alla är så vänliga och trevliga.

En annan kontrast är att i parkerna så är de vilda djuren inhägnade (väldigt stora arealer) och när vi var inne hos dem var vi inhägnade på camper nattetid och vid genomfart får man absolut ej gå ur bil. Men utanför parkerna går tamboskapen fritt överallt. Mest kor, getter och får i norr och East Kap. När vi kom över till West Kap, väster om Port Elisabeth, så blev det helt plötsligt lantbruk med gigantiska fält. Alla ”farmade” djur går i stora hagar och det tillkom strutsuppfödning.

Skogsodlingar var väldigt stort i norr men finns även här i söder. Raka fina rader av snabbväxande typ av tall, långa mjuka ”barr”. Jag stoppade bilen en dag när vi hade träden nära vägen för att få känna hur mjuka de var, och mjuka långa barr var det.

Boendet har varit ”kungligt”, överallt. Oftast har det varit pool. På två ställen i Kruger grillade vi middag själva och åt tillsammans på en altan. Och vi ordnade egen frukost på de tre camperna vi bodde.

Så kom vi till kungadömet Swaziland, bra väg från gräns till parken, Hlane. Men söderut var det sämre ställt med vägskicket. Riktigt häftigt boende, ett hus åt oss åtta, inget innertak på de fyra rummen, var som tjocka skärmväggar och allt hördes. Det fanns ingen ström, en dam kom med ett gäng fotogenlampor åt oss framåt kvällen. Fungerade utmärkt.

Nån form av generator hade de runt receptionen och restaurangen och vi fick väldigt god mat. Fick bra med grönsaker till min impala. Bortom campstaketet var ett vattenhål med flodhästar.

Vi har nu bott i reseledare Börjes hus några dagar, några hundra meter till stranden som är 2,5 mil lång, vattnet varmt, långgrunt och mysiga vågor att slänga sig i. Och väldigt, väldigt få människor känns som en öde strand i paradiset!

Dock var det lite trångt i lördags förmiddag då det var provinsmästerskap i fiske, de står en bit ut i vattnet och kastar ut en rätt stor klump med bete. Då passade vi på att åka på vinprovning och besöka Elim, en lite religiös stad. Vi var in i den fina med enkla kyrkan.

Jag har nu ridit, var en upplevelse på väldigt många sätt. Farmen gammal och sliten, hagen full i skräp. En liten häst som verkade trött, men blev pigg på stranden. Jag var själv med ledaren och kunde därmed få min galopp på stranden. Tror hästen tyckte det var lite kul. Ordinarie ”ridtur” på stranden är enbart skritt.

Men hur det än var så var det meningen att jag skulle rida just då för bara några minuter efter att vi kom till stranden såg vi en stor flock DELFINER! Vi såg dem länge och jag hade ståpäls och bara njöt. Ledaren meddelade att det var längesen han sett delfiner och det bekräftade även hans fru vid återkomst, delfiner var hennes favoriter.
Några kilometer från Struisbaai, där vi bor ligger Afrikas sydligaste udde med fyr. Vi var där och fotade vattnet där Indiska oceanen och Atlanten möts.

Vi har besökt möbeltillverkning av ekfat, de säljer även i Sverige, och en keramikfabrik med tillhörande försäljning i grannstaden.
I morgon är det vinprovning och brandy som gäller, sen Kapstaden i några dagar.

Alltså få lite fler intryck och upplevelser innan hemfärd.

Ha det gott, det har jag!

Kina

2 thoughts on “Fortfarande fantastisk resa

1. Malin 6 februari, 2017 / 20:16

Underbart att få läsa om din resa, du ser jättelycklig ut Kina, vad härligt att få uppleva en av sina drömmar. Ha en fortsatt underbar resa.