Jul, förkylning och Sydafrika

Nu närmar sig min DRÖMRESA med stormsteg. Vi började planera i början av 2016, bestämde i april att vi åker januari 2017, har förhalat att slå på för stora förväntningar under hela sommaren och en bit in under hösten att vi verkligen ska komma iväg. Vips är vi i januari 2017 och den 20:e åker vi till Arlanda för att tillbringa 23 dagar i Sydafrika.

Medresenärer är min far och syster, tre stycken till från Lindesberg och en reseledare som organiserat minibuss, boende och ska lotsa oss runt. Vi flyger till Johannesburg och börjar den första veckan med djur, djur och så lite mer djur och antagligen en massa häftiga utsikter.

Innan hemresa ska vi ha tagit oss till Kapstaden, där vi tillbringar några dagar innan hemfärd.

slide-pool
Hotellet vid Wilderness – känns meditativt!

Igår fick jag listan på de boenden som är bokat åt oss, sökte fram dem och blir bara så lycklig, vyer, hyddor, pooler, hotell, b&b, guesthouses och allt ser ju så fantastiskt ut på bild. Blir det bara hälften så blir jag mer än nöjd.

 

Man kan ju tycka att jag borde ha googlat och sökt info under hela hösten, men av olika anledningar så har jag inte ”vågat” släppa på för fullt att vi ska iväg, har varit några om och men inför detta. Men nu ska det ske!

Kommer nog ett och annat lite inlägg här och på Facebook med uppdatering om vår färd.

Har förstås tänkt en del på hur klara maten… British Airways tillhandahåller inte mycket så där fick jag tips i en blogg att ta med fyllnadsproviant. Men därnere så heter LCHF Banting och verkar vara lite utbrett även på restauranger. Och man kan tydligen begära att få grönsaker istället för potatis, pasta och ris och då få matiga grönsaker inte bara lite extra sallad som det för det mesta är här. Dock får jag se upp med såser på restauranger, är visst både socker och kemikaliefyllda i många fall.

Har gjort min packningslista och nu är det mest bara att börja plocka ihop det som ska med. Äntligen!!! Många års dröm som går i uppfyllelse.

Jul

Julen tillbringades hemma hos oss, både på julafton och juldagen (julmat som var kvar). Vi hade många rätter som jag kunde äta och blir riktigt mätt på i 3-4 dagar.

MEN jag offrade mig på den oerhört goda glöggen som ena svärdottern och sonen tillverkar varje år. Jag drack ej stora mängder, för jag vet att det ej går bra. 23:e bjuder sonen sin omgivning på glögg och visning av ”Tomten är far till alla barnen”, har blivit en tradition. Numera bor de i Falun och alltså flyttades traditionen hem till oss, väldigt trevligt, och där började lite sockerintag.

Julafton tog jag en liten slurk till av glöggen, för att det är så gott. Maten är ju ok då jag väljer vad jag äter och har gjort egna tillägg, men så kom det där med ”efterrätt”. Tog inget av de ”vanliga” godsakerna. Men sonen hade tillverkat paleobollar på dadlar och jag hade gjort en sockerfri kladdkaka vilket jag tog lite av och får surt av i många dagar efter, av det sammanlagda sockerintaget. Hungersnöden sitter i kroppen hela tiden i många dagar innan det stabileras och humöret sjunker rejält. Är så förbaskat jobbigt och man blir förbannad på sig själv.

Så det här med att ”unna sig” det går bara inte helt enkelt när det gäller socker. Jag ska fortsättningsvis bara unna mig LIVET – som jag skrev om tidigare här.

En rätt jag hade som ej ätits tidigare på julbordet var Birgitta Höglunds Rödsbetssallad med sting. Man måste gilla ingefära och citron, jag tyckte den var fräsch och uppiggande och sting är det i den.

rodkal-med-sting

Förkylning

Nyårsaftonen tillbringades med vänner i Kläppen och vi fick lufta skidorna en halvdag. Där fick vi också med oss någon influensabacill. Sambon dök på måndagskvällen efter och jag natten mot fredag. Har legat hela helgen och är fortfarande inte helt kurant, men i morgon räknar jag med att gå och jobba, har lite slemmigt i halsen kvar som ska hostas runt då och då och matt i kroppen. Ingefära, citron och äta mycket mat ihop med mycket vatten och sovit mycket gör väl att jag återhämtat mig hyfsat. Men ska vara riktigt bra innan återgång jobb, vill ej ha bakslag. Och jag är oerhört tacksam att det kom nu, om det nu måste dyka upp, inte kul sitta på flyg eller äventyrsturné och må skit. Nu har jag chansen att bli riktigt bra innan vi åker.

Jag har ju lite svårt att acceptera att jag ska behöva bli sjuk, men får nog inse att jag har nog en viss stressanspänning inför resan. Vill ju också ha så mycket som möjligt klart inför biljettsläppet vecka 9 till föreläsningen med Ann Fernholm och Birgitta Höglund. Bestämde mig att inte släppa biljetterna innan resan, för att minimera eventuella frågor och annat medan jag är borta.

Förkylningen hindrar mig även från att göra det jag tänkt göra, men det är väl antagligen en mening med det också, som säger att ”lugna ner Dig”!

Därmed får jag acceptera att kroppen tyckte det var dags för vila, totalvila, för jag har ju ej varit något extraledig runt helgerna då jag ska vara så mycket ledig i januari. Alltså har det varit längesedan man hade lite ”baravaraextraledig”. Det jag har hunnit göra inför vecka 9 är gjort och det jag hade tänkt får jag ta tag i efter semestern. Får inte köra mig i väggen inför resan utan acceptera att bara göra det som ska göras i form av packning inför resan.

Ser verkligen fram emot att få sätta sig på planet från London och SOVA ner till Johannesburg, öronproppar i och komma ner utvilad och ge sig ut på ett livsäventyr.

Engagemang

Föreläsningarna den 20 april har skapat engagemang hos flera personer som jag uppskattar något oerhört, det är flera som kontaktat mig för att få vara delaktiga att sprida information och få många att komma. Sånt som värmer mitt hjärta!

Jag har lagt upp en A3-affisch och en A5-folder med information. Foldern kommer att tryckas upp och finnas tillgänglig på olika platser. Vill ni ha den utskriven och dela ut i Er omgivning får ni kontakta mig vecka 9.

Få igång sig

Nu är det att börja röra sig, hämta tvätt för att hänga, laga lite mat och se vad som händer i kroppen. Sitta still vid datorn har gått bra som aktivitet idag, i förrgår orkade jag inte alls. Ska nog gå ut en liten stund ikväll och få lite frisk luft och hoppas på att det håller.

Nästa gång jag skriver är det nog från sol, värme, djur och ÄVENTYR!

Kram Kina

 

 

Kommentera

