Att unna sig – LIVET!

Fick rubriken till mig av en kollega för ett par veckor sedan när vi diskuterade allt vi unnar oss.

När man talar om att unna sig något så är det i stort sett alltid något med socker, alkohol och/eller gärna även kemikaliefyllt. Det är i alla fall vad jag upplever när jag hör folk säga att de unnar sig, ja förstås även fettiga chips och annat skräp ingår ju också. Och jag har varit där själv i belöningsträsket som får så mycket motsatt effekt.

Vi hittar på massor med orsaker till belöningar där vi unnar oss något gott, gärna varje dag. Sen ska det tränas, motioneras och få bort allt det där unnandet!

Det kollegan sa var att: ”Jamen, du unnar dig ju livet”. Och det känns som det är just det jag försöker göra.

Sjuk = tycka synd om = äta socker

När vi känner oss hängiga, trötta och har åkt på någon infektion eller inflammation i kroppen så tycker vi synd om oss och fyller på med mer socker eller annat skräp. Och förlänger därmed antagligen sjukdomstiden.

Är grunden att äta så kallad ”vanlig mat” som är fylld med socker, gluten och kemikalier så blir man inflammerad och infekterad i kroppen. Vilket medför att man kanske blir förkyld ofta eller har ont lite här och där (som gärna blir värre och värre med åren då kropp ej orkar ta emot mer). Då fyller man på med mer skräp för att man känner sig klen och även en massa mediciner, så kroppen får jobba ännu mer för att bli frisk.

Istället för att försöka mota ”skiten” med stora mängder ingefära, gurkmeja, lök, vitlök och annat naturligt läkande och inflammationshämmande. Hörde på en podcast med Peter Wilhelmsson, återigen en klok och innehållsrik intervju av Anna Sparre, där han på slutet menar att om man råkar bli förkyld ska man inte mesa utan verkligen ösa på så mycket man bara orkar med ovan ingredienser för att mota bort ohälsan. Där ingick inte några ”tyckasyndomgodisbelöningar”.

Efter träning

Jodå, i mitt tidigare liv unnade jag mig något extra när jag hade varit duktig och tränat, chokladkaka, godis eller annat krafs. Hjärnan tycker att man varit duktig och därmed måste man belöna sig med något gott = sött! Vilket då göra att träningen var i stort sett bortkastad. Den period jag hade åren före 2011 när jag lade om kosten, med mer viktpåslag gjorde min vanliga kosthållning med massa socker i (jag åt ju vanlig mat….) att någon viktminskning blev det aldrig. För att jag skulle dra ned på det jag åt var totalt uteslutet då mitt humör definitivt inte klarade av att bli hungrig.

Belöningar i form av socker, äta vanlig mat och träna lite när jag hade tid, gjorde definitivt inte att jag tappade minsta gram i vikt. Utan sakta men säkert ökade jag succesivt. Tills jag läste Matrevolutionen 2011, som jag skrev om i höstas.

Nu har jag lärt mig att äta mindre och springa mer inte är ett alternativ och är ganska meningslöst om det man äter ger ohälsa och lagrar fett i kroppen. Man kanske inte märker det i unga år, men det kommer ohälsa med åren när man lagrar in en massa skräp varje dag som inte ger speciellt med näring. Jag har provat och det gick verkligen inte bra, skrev här om vad som hände när jag ökade på skräpmaten för jag hade ”inte tid” att laga mat.

Bekräftelse på TV om gener

Jag har tidigare skrivit om att jag har mina gener som jag vill lura genom att äta hälsosamt för att inte släppa fram dem. Har ju med mig reumatism, hjärt-kärl-sjukdomar av olika slag, stress, karpaltunnlar och säkerligen mycket mer smått och gott. Dessa åkommor är jag övertygad om kommer från att man släpper fram dem genom att äta sånt som bidrar till inflammationer och infektioner. Och i veckan råkade jag få syn på ett klipp från Nyhetsmorgon på TV 4 där man just pratade om: Ändra livsstil – påverka dina gener. Precis så tänkte jag när jag läste Matrevolutionen, att jag vågar inte fortsätta äta en massa mat som kan sänka immunförsvaret och släppa fram det jag har i genbanken. Sen har resan varit krokig till hur jag tänker och äter idag. Resan är säkerligen inte färdig än hur jag kommer att äta framöver, man lär sig mer och mer vartefter, jag provar lite här och där vad som händer i kroppen. Men att äta mig sjuk, med medicinering eller annan anpassning, det hoppas jag verkligen att jag slipper.

Vad unnar jag mig då?

Det jag bland annat unnar mig är god mat, vin, nyttigt godis, massage ca 1 gång i månaden, att inte åka på åkommor, drömma framtid, yoga, rida, sätta mig i solen och bara inte göra något, umgås med nära och kära, leka barnbarn, vara lat, ge mig tid att läsa och uppdatera mig själv om hälsa, blogga och vara lite tillgänglig att hänga på om något kul dyker upp. Och någon liten pralin från Bergslagspraliner, ska jag unna mig så ska det vara kvalitet!

Kloka ord

Läste några kloka ord från Tomas Gunnarsson, som har en massa kloka budskap på Facebook bl a i gruppen Att överlista Jante.

”Lev Ditt liv som en film som Du vill se om!”

När jag läste den texten tänker jag att när jag gör en återblick av mitt liv så ska det fortsätta att vara så innehållsrikt att jag verkligen vill minnas det som en fantastisk långfilm. Det har varit lite svackor här och där, men på det stora hela så är filmen hittills både fantastisk och lärorik.

Sockerfilmen

Nu kommer fler och fler runt mig och talar om att de sett Sockerfilmen och fått sig ordentliga tankeställare. Det gläder mig och jag hoppas verkligen att än fler kommer att se den framöver.

gelegodis

Nyttigt gelégodis

Nu har jag provat att göra gelégodis. Har under de senaste veckorna fått till mig hur nyttigt gelatin är på olika sätt. Birgitta Höglund har självklart ett recept på nyttigt godis i sin receptsamling och igår tog jag och provade att göra en halv sats av detta gelégodis, jag valde hälften blåbär och hälften hallon och ej någon sötning. Ååå så gott, lite sega råttor-känsla och så veta att det är bara bra saker i dem. Nästa gång blir det hel sats, kanske flera olika inför påsken.

Här har Birgitta laddat upp med Påskspecial – 130 tips på recept till påskens buffé. Har ej hunnit titta igenom, men jag delar med mig i alla fall för jag vet att det är otroligt bra mat hon lanserar.

Farmorsemester

Annandag Påsk är jag upptagen med mitt äldsta barnbarn, vi ska på farmorsemester ett par dagar, bara han och jag. Alltså är det bloggledigt till 4 april.

Nästa rubrik: Olika varningsklockor

Vårdagjämning, det känns väldigt fint och jag jobbar kvällstid och kan därmed njuta lite dagtid ute. Långfredagen ska båten täckas av och vårputsning ska börja.

Ha det bäst!

Kina

 

 

 

One thought on “Att unna sig – LIVET!

Kommentera

