Dag-, natt-, mar- och odrömmar

Nu ska jag börja skriva igen efter några veckor otroligt härlig, härlig och njutbar jul och nyårsledigt. Är glad att jag tog beslut att ej skriva, att vara helt ledig både från jobb de extradagar vi fick och blogg har gjort att jag vilat ordentligt.

Men jag vill nu SKRIKA rakt ut när jag ser och hör all ohälsa runt omkring mig, men jag vet att det hjälper föga, varje person måste komma till sin egen insikt att förändra livsstil för att återfå hälsa. Vilket i mitt sätt att se och av vad jag läst aldrig är för sent.

Det enda jag kan bidra med i detta är att fler och fler läser min blogg (dela gärna), att jag kan länka till andra som gjort hälsoresor som liknar den just läsaren känner igen. Och tips om vad äta, var finna recept, var finna info om just ditt hälsotillstånd och vad man kan göra på naturlig väg istället för mediciner. Att inte fortsätta det vanliga sättet och vänta in när ohälsan kommer och springa till doktorn och få piller.

Idag handlar blogginlägget om drömmar av olika slag, medium och trerätters middag för tio (varmrätt räckte till fem personer till dagen efter…)

Nattdrömmar

Jag kan idag se att jag varit otroligt stressad i perioder och under lång tid bakåt. Har alltid skrattat åt mig själv åt de galna, hysteriska och jagande drömmar jag ”alltid” haft. Hävdat med bestämdhet att skulle världen se ut så som jag drömmer så skulle inte många överleva. Kreativiteten i min hjärna på galenskap har varit hejdlös. Nu inser jag att det har handlat om stress. Inte hälsosamt att vakna stressad, jagad, arg, ledsen och alla negativa känslor som går att uppbringa – varje morgon. Ibland kommer jag ihåg vad jag drömt och andra gånger så vaknar jag bara med den negativa känslan och vet att det varit galet men kommer ej ihåg vad.

Nu när hela jag är lugnare så vaknar jag oftast av att jag är lugn, jag bara vaknar helt enkelt. Bara lite ilsken att man ska behöva vakna och gå ur sängen, när man helst vill ligga kvar.

Drömmer jag något som jag kommer ihåg såna lugna nätter så är det bara harmoni och mysigt i drömmen.

Börjar jag vara lite galen nån natt så kan jag förstå varför, då pågår något runt mig, som jag behöver ta hand om och rensa skallen. Då är yogan toppen.

Mardrömmar

De stressiga drömmar jag nämnt ovan kan väl gå in under mardrömmar men jag har ytterligare två hemska jäklar som följt mig i många herrans år, ormar och höjder.

Ormarna har varit med mig sedan barnsben, höjder vet jag inte när de kom in. Båda har gett mig ordentlig fobi för ormar och höjder, men har ändå fascinerat mig på något vis. Sedan många år kommer dessa drömmar icke tillbaka, då jag sakta men säkert har närmat mig båda fobierna och jag har självklart respekt för både orm och höjder, men blir inte fullständigt paralyserad. Det är otroligt skönt!

Snoken som bor bakom bryggan framför vår båt är en kär granne. Och vilka härliga vyer jag sett av att jag vågat mig högre och högre, toppen Eiffeltornet är väl högst. Kan utan besvär vara uppe på segelbåten när den står på land.

Är glad att vara av med den hemska skräcken jag hade och menar vill man så kan man mota fobier och det finns även bra hjälp att få.

Odrömmar

Jag har alltid drömt mig framåt, oftast bokat något en tag fram i tid för att ha nåt att längta till. Så är det nu också. Men jag upptäckte till min fasa för några år sen att jag haft en lång period av ”odrömmar” – jag såg ej framåt, var bara ledsen, trött och arg i nuet och väldigt håglös. Det var en skrämmande upptäckt som jag definitivt inte ville stanna i. Hade antagligen gått så väldigt länge i detta vakuum, när jag kom på mig själv så kunde jag inte göra något utan blev bara mer ledsen. Det här tillståndet är inte jag! Tack och lov har kropp och själ därefter läkt så att man orkar dagdrömma igen – för det är ju så härligt att ha något att se fram emot!

savannens-djur-bild-708x420

Dagdrömmar

Sparade det roligaste till sist i drömvärlden – att drömma sig bort mot något man vill göra i vaket tillstånd. Både stort och smått!

Jag drömmer mest om att jag har så himla mycket roligt som jag vill göra så jag har inte tid att må dåligt mer eller dra på mig onödig ohälsa. Målet är ju många år och äventyr ihop med barn, barnbarn, sambo, övrig familj, släkt och vänner. LEVA HELA LIVET! Jag har bestämt att MATEN är min medicin både i den läkningsprocess jag haft och i framtiden! Jag ska lura de medfödda gener jag har, jag vill inte ligga däckad i långa förkylningar många gånger per år eller nåt annat krafs.

En dröm är, vad kan jag göra för att hjälpa människor att må bättre. Ett litet steg är denna blogg som jag hoppas kan inspirera någon att göra lite livsstilsförändring för bättre mående. ALLA kan med lite påläsning eller ta hjälp för att komma igång må mycket bättre. Bara för att man är 50+ behöver man inte må dåligt och äta mediciner, återigen vill jag hänvisa till Mats Lindgrens sagolika återhämtning från en mängd ohälsa, bl a diabetes och reumatism, som numer är 60+ och i bättre form än på väldigt länge.

Resa, jag älskar att resa. Då talar vi ej om charter utan jag vill ha äventyr. Den största drömmen är Afrika, den har antagligen funnits i mitt bakhuvud sedan urminnes tider (berättar mer längre ner). Jag SKA till Sydafrika på ett eller annat sätt. Sambon är ej lika begeistrad därmed har jag fått bearbeta mig själv att det är ok för mig att göra den resan utan honom. Drömmen är starkare och han har inget emot att jag åker.

Börjat drömma om en resa med far och syster. Sen finns det en riktigt stor dröm till, volontär på en lejonpark. Nån dag ska även det ske! Men innan dess ska andra drömmar falla på plats, både stora och små.

Medium

Jag har aldrig trott på något, jag har önskat, framför allt när mormor gick bort när jag var 18. När jag träffade min sambo började han prata om närvaron av sin mor, som han saknade väldigt. Jag började bli lite nyfiken.

Vi har sedan dess varit på olika seanser, mest i grupp, och det har varit fascinerande och nu tror även kontrollfreaket jag på detta.

I lördags hade vi ett medium här, Jill, som hade sittning med 9 personer, för några var det första gången och andra varit hos medium förut. Spännande är det och boostande då Jill är en sån positiv och härlig människa. Hon talade bland mycket annat om mina tidigare liv, ett av dem var på savannen i Afrika, kanske förklarar att jag har sån väldig längtan dit.

Jag fixade maten med stor glädje denna dag under tiden övriga var hos Jill. Till lunchen var vi bara tre, då blev det ”Ursulas avokadosoppa med kräftor”, fast denna dag blev det räkor (se recept nedan). På eftermiddagen var det fika med mackor, Birgitta Höglunds fröknäcke, LCHF-arkivets Zucchinibaguetter, jag gjorde dubbel sats och smetade ut på hela plåten och skar i fyrkanter, smör, ost, skinka, tonfiskröra med majonnäs. I majonnäsen kan man välja att ha citronsaft eller nån vinäger, tänk bara på att ha alla ingredienser i samma temperatur, jag kör kylskåp.

När alla var klara hos Jill blev det en trerätters, Jill och jag tål ej mjölkprotein, därav blev det gluten, mjölk och sockerfritt.

 

Räkröra-e1427658910311-412x293
Bloggen Under vårt tak:s underbara Räkröra!

Förrätt: Krämig räkröra, från Under vårt tak, på ett salladsblad

Varmrätt: Lax hel i ugn
Blomkålsris
Grönsallad på masserad grönkål, tomat, gurka, paprika, skvätt olivolja och havssalt
Skål med kalamataoliver
Örtmajonnäs. Gjorde en dubbel sats med enkel majonnäs, vräkte på med persilja, dill och gräslök och blandade ihop. Den tog slut!!!
Fanns bröd av båda sorter kvar

Efterrätt: Chocolate Pot de Creme, från 56.kilo.se

De som ville tog vitt torrt vin till, några tog öl och andra drack vatten.

Och kan ni tänka Er, alla åt av allt och överlevde att det ej var socker någonstans. Jag gör inget med alternativsötning heller, ett val jag gjort.

Ursulas avokadosoppa med kräftstjärtar

4 port (tre säger jag)

2 avokador
4 dl kall hönsbuljong (tärning + vatten, jag tog grönsaksbuljong)
1 vitlöksklyfta
2-3 msk fräskpressad citronjuice
salt
vitpeppar

Marinad
1/2 dl olivolja
1 vitlöksklyfta
2 msk finhackad dill
2 msk finhackad basilika
ca 150 g skalade kräftstjärtar eller räkor

Gör så här:
1 Skala och kärna ur avokadorna, mixa dem med resten av ingredienserna till soppan, salta och peppra, ställ svalt.
2 Blanda marinaden. Låt kräftstjärtarna ligga i marinaden en timme före servering.
3 Servera soppan toppad med maerinerade kräftstjärtar och droppa lite av marinaden runt om

Nu ska jag göra mig redo för jobb!

Nästa vecka: Resultat av julmat, nyårsfirande och andra frestelser

Ha det toppen!

Kina

 

 

 

2 thoughts on “Dag-, natt-, mar- och odrömmar

Kommentera

