Sockrets inverkan – åksjuk, baksmälla och ilska

Rastplats
Fikaplats!

Idag vet jag och min kära sambo vad som händer om jag drar i mig godis eller något riktigt sockrat – jag blir folkilsken, främst mot min sambo! Det slår till ganska omgående numera, fanns väl lite spärrar förr, men har successivt förvärrats.

För ca 15 år sedan var jag riktigt ledsen och behövde avboka en aktivitet, ringde alltså en person som jag skulle ha träffat, varpå jag grät i luren. När hon lade på sa hon ”chockad” till  sin man att det var Kina, hon var ledsen. ”Ånej, sa hennes man, Kina är aldrig ledsen hon är antingen glad eller förbannad!”

Och jag reflekterade nog inte så mycket då vad han egentligen sa, men det är nog lite hur jag har varit genom åren. Har jag vettigt bränsle i kroppen så har jag varit glad, kreativ, engagerad, energisk, ”snäll” och spontan, men när bränslet tagit slut så har det inte varit kul. Då har jag inte hållit tillbaka utan sagt vad jag tycker, kanske inte alltid så himla smart formulerat. Och de närmaste har nog fått mest av det hemska tillståndet då jag mestadels kunde ”hålla mig” bland folk!

Det här var kanske inte så farligt i början av livet, men har eskalerat under årens lopp, glad bland folk och så ilsken och trött hemma. Mer och mer stressad i kropp och själ. Kontrollbehovet har också ökat med åren och var också med som en stor del i ”väggen” 2006, då jag började kontrollera allt möjligt utanför mitt ansvarsområde. Det blir ett eget kapitel här på bloggen framöver. Kan dock säga att numera har jag nog halverat eller minskat ännu mer på det kontrollbehovet och det är superskönt!

Sockret under olika tider

Från barndomen har jag några minnen där sockret har spelat sin roll. Var det barnkalas och en massa lek och bus efter fikat så blev jag kräksjuk. Likaså vid den årliga marknaden så gick man först runt bland stånden och fick väl nåt godis och sedan var det dags för karusellerna innan hemfärd = illamående och oftast kräkning. Vet att jag en gång fick sockervadd och mådde sedan så dåligt att jag aldrig ätit det igen. När mina gossar var små kunde jag ej ens titta på när de åkte en snurrande karusell utan att bli åksjuk.

Vid längre bilfärder ville jag helst sitta i mitten i baksätet för att se annars blev jag åksjuk. Men det blev jag ändå, speciellt som det var lite festligt och mellanmål var en chokladbit, då fick vi snart stanna och jag fick ränna ut i skogen.

När mina barn var små och behövde underhållas så körde jag för det mesta, speciellt på semestrar, då jag inte klarade att sitta i baksätet, läsa och leka med dem. När de var riktigt små åkte vi på husvagnssemester, alltså var det bara att lära sig att hantera sådan körning. Vilket jag har haft nytta av senare, ej rädd att haka på en husvagn, hästkärra eller vanlig bilkärra och ge mig iväg, kan även backa när så behövs.

Bussar var också ett gissel tidigt i livet, men vid 40 år började jag busspendla till jobbet och då hade jag motat bort åksjukan på något vis. Satt 2 x 4 mil varje arbetsdag i 13 år och numera ser vi fram emot vår årliga bussresa till Österrike som tar ett dygn. Sitter gärna långt bak och mår fint!

Sockerkaka

Farmor lärde mig massor, bland annat att baka sockerkaka. När hon hade slut ringde hon mig och jag for på cykel ner till henne för att baka, då hon visste att jag tyckte det var kul. Hon hade alltid kaffebröd, vilket de flesta hem hade och har, men då var allt hembakat. Denna sockerkakskunskap gjorde att jag ibland när jag kom hem från skolan och var hungrig vispade ihop sockerkakssmet utan bakpulver och åt, för smeten var ju så god. Dock hade jag lite vett att minska receptet så att det blev markant mindre mängd än till en hel sockerkaka. Sen klarade jag mig till middagen halv fem.

Kaffe

Jag hade också gammelfarmor nära och hos henne drack jag gärna kaffe, en liten, liten skvätt kaffe med massor av grädde och socker. Man kände sig ”stor” att få dricka med henne, gärna ”på fat”. Därmed fick jag in det här att ha socker i kaffe, först tre bitar, sen ner till två och de sista åren var det en bit innan jag lade av helt. Skulle tro att jag var runt 35 eller något sådant när jag slutade med socker i kaffe.

Mormor och morfar bodde ca 200 meter från en kiosk… och hos dem var jag en hel del.

Jag kommer inte ihåg huruvida mitt humör var upp och ner som barn när socker intagits.

Utmanade sjösjukan

Sjösjuka var som ett brev på posten, hänt att jag blev sjösjuk bara jag såg en färja. Men det botades när jag i början på 80-talet gick en tredagars seglarkurs, ex-svägerska som kom med förslaget och min vana trogen så ska allt provas, alltså åkte vi till Sandhamn på kurs. Året innan var jag i Grekland och hamnade på en segelbåt för första gången och jag har aldrig varit så sjuk och rädd i mitt liv. Men tack och lov tog min nyfikenhet över året efter, för efter segelkursen så blev jag mer vän med båtlivet och färjor har därefter ej varit ett problem. 23 år senare köper jag en segelbåt ihop med sambon!

Baksmällan

Jag har väl druckit och festat en hel del, kan jag inte säga annat. Tycker det är kul med fest, dans och hålligång. Tidigt i festlivet kom jag fram till att grogg det ska jag bara inte dricka för då blir jag helt liggande dagen efter med illamående. Kom fram till att det var läsken som gjorde mig sjuk. Söta likörer till kaffet var också väldigt gott, men blev till slut för sött för min smak så det lade jag av med och tar mycket hellre en rökig god whisky till kaffe.

Håller jag mig till vin, öl, whisky, cognac eller som till midsommarsillen en ren snaps så blir jag

Valde brant väg!
Valde brant väg!

inte sjuk. Men tar jag drink, shot eller likör då behövs det inte mycket förrän jag mår skrutt dagen efter. Cider eller halvtorrt vitt vin vill jag inte heller ha, för sliskigt.

Alltså känns det som att jag alltid varit sockerkänslig, att det har påverkat mig men jag har inte förstått det. Syndar jag nu, t ex med en godispåse så går hjärtklappning igång, ilskan slår till (på småsaker), efter någon timme kommer huvudvärken, precis som baksmälla. Fuskar jag lite med sånt som bildar socker i kroppen varje dag dröjer det inte länge förrän jag känner mig deppad, ledsen, arg, kränkt och allmänt låg. Jag blir helt enkelt påverkad på ett negativt sätt av kolhydrater och det har blivit värre och värre med åren. Tyvärr!

Kär gäst i huset

I fredags fick jag äran att ha stora barnbarnet som gäst, jobbade till kl 18, hämtade honom och så stack vi hem för att göra mat inför Idol. Sambon har varit bortrest i helgen så den lille och jag var själva. Blev hemgjorda hamburgare, sallad, egen ”ketchup” av lite krossad tomat och lite kryddor som kördes med stavmixer, bröd blev Eighties i ugn och så hade jag lite enkel majonnäs. Barnbarnet dukade och bar in allt till TV-rummet, kl. 19.53 satte vi oss och åt vår goda mat och hejade på Martin.

Supergoda Pizzabullar
Supergoda Pizzabullar

Lördag förmiddag gjorde vi ordning matsäck och stack ut till Skärmarboda, där det finns fantastiska stenar och grottor att klättra i och på. Så härligt att klättra omkring där och välja lite läskiga vägar och utmana oss båda på lite våghalsigheter. Matsäck blev smoothie på mjölk, grädde och banan till gossen och chiapudding på kokosmjölk, vaniljpulver och hallon till farmor, pizzabullar, varm choklad/kaffe, lite Robertssons ölkorv och vattenmelon i bitar. Å vad vi åt och pratade! Dialogen går mellan Dinosarievärlden till undranden om mer nära ting, spännande prat är det alltid med den kloka killen.

Nästa helg får jag privilegiet att rå om lilla barnbarnet! Jag är en superlycklig farmor som har förmånen att få njuta tid med barnbarnen även när det inte behövs, utan bara för att jag vill!

Nästa veckas rubrik: Varför antidietmänniskan började med LCHF

Hej så länge!

Kina

5 thoughts on “Sockrets inverkan – åksjuk, baksmälla och ilska

Kommentera

