Kvalificerad skräpmat – början till slutet

Funderat en del på vad som hände när kroppen sade tvärstopp i april 2006, visst hade jag värk här och där, visst var jag trött och otroligt arg, arg och ännu mer arg under flera år innan! Skällde på massor med folk genom jobbet, alla var idioter! Dock ej de allra närmaste, de finns fortfarande kvar i mitt liv – tack och lov!!!

Under 2000 och framåt var jag singel, jobbade intensivt som projektledare, pendlade buss 2×4 mil och skulle även hinna med barnen (de var nästan vuxna, men mor ville ju självklart se dem då och då), övrig familj och vänner, handboll, ridning och gå ut med vänner.

Inte kul laga mat till sig själv, alltså blev det mycket hel- och halvfabrikat. Åkte hemifrån vid strax före 7 och var hemma mellan 17.30-18.30 och hade då ej ork för matlagning. Slängde väl i mig något snabbt, mackor, nån pasta eller nåt annat snabbt.

Frukost på jobbet var toppen, färskt bröd och lite olika pålägg och en frukt om dagen fick vi genom ett litet avdrag på lönen. Och jag har alltid ätit frukost innan jag börjat jobba, yoghurt, mackor osv. Alltså alltid två rejäla frukostar!

Lunch – här började det fallera ordentligt om man inte gick ut på lunchrestaurang, vilket gjordes någon/några gånger i veckan. Färdiga djupfrysta lådor…. in i affär på väg från bussen till jobbet. Hade jag ingen sådan låda så togs hissen ner i källaren i huset jag jobbade till en pastarestaurang och fick ett gigantiskt lass med mat som alltid slevades in.

Kvällsmat mycket hårdmackor. För det är ju nyttigt!

Godis åt jag förstås ibland, chokladkakor kunde man toppa upp med om man var seg på eftermiddagarna för att orka till hemgång. Har haft spärr på sånt, men ändå fått i mig en hel del.

Det jag började ”unna mig” nånstans där på mitten 2000-talet var mild vaniljyoghurt, flingor med torkade hallon och branflakes. Det var riktigt gott. Nu när jag läser lite mer innehållsförteckningar så konstateras att färdigsmaksatt yoghurt, såser och annat finns det mycket onaturligt i och gärna extra socker.

Halsbrännan var olidlig då och då, läste att ProViva skulle vara så fint för magar, inte för mig. Hade jag ej halsbränna innan så fick jag när jag drack denna ädla dryck. Novalucol var det som kunde avlasta för en stund. Numera har jag aldrig halsbränna.

Upp som en sol och ned som en pannkaka, dagarna i ända. Blev mer och mer folkilsken vid hunger och hungrig blev jag ofta. Upp och necat-408813_640r, upp och ner i blodsocker, det sliter förstår jag nu. Vid 48 år så hade kroppen fått sitt av detta pendlande i blodsocker som gjorde mig mer och mer stressad i kropp och själ. Till
slut orkade jag bara jobba, äta och sova. För när jag mår dåligt så sover jag otroligt mycket, lite tvärsemot vad andra stressade gör.

Bara jobba, äta och sova och inte ha någon liten enda energi till något annat sa mig att det är något riktigt illa, men jag hade inte kraft att göra något åt det. Tänkte att jag behövde byta jobb, men visste ej vad jag ville göra, så det var bara att köra på. Förändring vad gäller jobb kom några år efter.

När jag satt där våren 2006 och hela världen snurrade och till slut fick klart för mig att jag ”gått i väggen”, genom ett telefonsamtal med en sköterska på vårdcentralen, så kände jag mitt i det nattsvarta eländet att det kommer bli bra någon dag. Det har tagit sin tid men jag är glad att kunna säga mig vara igenom och mycket har jag fått förändra och kommit till insikt om.

I november 2005 köpte vi vår kära Sunrise, en segelbåt, i Härnösand. Min ”vägg” kom i mars-april 2006 och i mitten av maj åkte vi norrut för att ta över båten och ut och segla första helgen i vår båt. Det var en 25-årig dröm som slog in, men de 50 mil norrut var fasansfulla – panik i bröstet hela vägen inklämd i en överpackad bil. Det löste sig och jag lugnade mig någorlunda, sambo och far fick helt enkelt stå ut med mig.

Denna sommar kom en ny båt och ”hoppade på oss”, vi tittade igenom allaDSC_1666 skrymslen och vrår och konstaterade att den var väldigt bra. När vi klev av båten och vände oss om så blev det lite ståpäls, den heter Sunshine. Lite läskigt, vad kommer efter Sunrise. Efter några turer hit och dit så har vi nu två båtar. Sunrise ska säljas och vi fortsätter vårt båtliv i Sunshine. I helgen åkte hon upp på land, är lite nervigt att lyfta en båt första gången, men det gick jättebra. Bara att övervintra med andra aktiviteter och invänta nästa säsong.

Nästa veckas rubrik: Besvärlig som gäst – äter ju så konstigt!

Ha en härlig vecka!

Kina

7 thoughts on “Kvalificerad skräpmat – början till slutet

Kommentera

